圣美嘉华小提醒大家:提防手足口症。
SJKC St. Michael & All Angels ingin mengingatkan semua: cegah dan waspada penyakit Hand Foot Mouth.
欢迎浏览怡保圣美嘉华文小学部落格。 箴言22:6 教 养 孩 童 , 使 他 走 当 行 的 道 , 就 是 到 老 他 也 不 偏 离 。 Proverbs 22:6 Train up a child in the way he should go and when he is old he will not depart from it.
圣美嘉华小提醒大家:提防手足口症。
SJKC St. Michael & All Angels ingin mengingatkan semua: cegah dan waspada penyakit Hand Foot Mouth.
学校爱心计划学生回馈:
请孩子们直接点击链接填写并提交即可。谢谢。
4月份回馈:https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScvK3SBDN-ZS1PARFL9vPRurrsatoFmPcSqpWjOcLaa1S36bw/viewform
Kepada Semua Mentor 2022/2023:
Pelaksanaan Program Mentor Mentee 2022
Program mentor mentee merupakan satu proses interaksi antara guru dan murid melibatkan tindakan seperti membimbing, menyokong dan memberi nasihat.
2. Perjumpaan perlu diadakan sekurang-kurangnya 10 kali setahun. Jangka masa perjumpaan adalah 30 minit dan sekali dalam sebulan, pihak sekolah telah menetapkan tarikh perjumpaan adalah Isnin terakhir bagi setiap bulan. Waktu perhimpunan akan diluangkan untuk sesi perjumpaan mentor-mentee. Perjumpaan akan diadakan di dalam kelas masing-masing.
3. Semua guru dilantik menjadi mentor(mengikut jadual senarai yang ditetapkan). Mentee adalah terdiri daripada murid di dalam kelas.
Tugas Mentor(Guru):
4 Pengisian
borang perjumpaan adalah secara talian (dalam bentuk Google Form). Borang Mentor
dan borang Mentee telahpun disediakan dalam Google Classroom untuk pengisian.
Semua Guru Kelas diminta membimbing murid supaya tidak ketinggalan dalam membuat pengisian borang dalam Google Classroom. Kerjasama semua guru adalah amat dihargai.
Klik pada Senarai Mentor Mentee 2022 untuk ketahui agihan.
Klik pada Modul Mentor Mentee 2022 untuk ketahui isi kandungan modul.
Sesalinan borang instrumen pengisian oleh setiap Mentor akan dihantar melalui eRPH pada Isnin terakhir setiap bulan mulai dari Mei hingga Disember 2022.
Pautan borang instrumen mentor April akan dihantar pada 9/5/2022.
Klik untuk mula isikan borang instrumen mentor
Pengurus Program: Pn. Phoon C.W.
Pengurus Google Classroom eRPH: Pn. Suraini.
Terima kasih.
Sekolahku SEJAHTERA 我幸福的学校(暂译)理念宣传解说
Surat Siaran KPM Bil.4.2022 Pelaksanaan Konsep Sekolahku Sejahtera KPM 教育部解说信函
Konsep Sekolahku SEJAHTERA bermatlamat melahirkan generasi muda yang hebat serta mampu bersaing di peringkat dunia. 我幸福的学校旨在缔造有能力在世界舞台竞争的年轻一代。
Ia digagaskan sebagai satu kerangka yang memayungi pelbagai tema, inisiatif dan program sedia ada KPM berteraskan penerapan nilai murni. 它是教育部有主题、有计划性的价值观灌输以及活动的编排。
Konsep ini merupakan penjiwaan dan penerapan di sekolah yang perlu diberi penekanan khusus bagi membentuk generasi akan datang. 希望透过这个理念达到让未来的一代拥有更美好的内在建设。
14 elemen 14个元素:
Selamat, Seronok & Sihat 安全,有趣以及健康: Memastikan budaya dan iklim sekolah berada dalam keadaan yang selamat, seronok dan sihat. 确保孩子在安全、有趣和健康的氛围中。
Etika & Empati 有品德 & 同理心:Mewujudkan budaya cakna dan peduli dalam kalangan warga sekolah dalam memastikan nilai kekeluargaan diterapkan sesama warga. 营造互相关怀,一个大家庭的氛围。
Jati Diri 自我身份:Membentuk jati diri murid dalam menonjolkan potensi dan bakat berlandaskan program dan pertandingan yang menjurus kepada kemenjadian murid. Contohnya, program kesukanan, kelab persatuan, aktiviti badan beruniform, kursus kepimpinan pelajar, perkhemahan, lawatan sambil belajar dan kunjung hormat ke pejabat kerajaan.透过各种活动,如领袖营、露营活动、学习旅行团等,打造认可自己身份的学生。
Adab Sopan 有礼貌: Menghasilkan modal insan yang seimbang dari segi jasmani dan rohani. 塑造身心灵和谐的子民。
Harmoni 和谐:Memastikan ruang lingkup sekolah dalam keadaan sejahtera hasil toleransi dan komunikasi yang berkesan. 确保学校得以在和谐的氛围下进行各种有效的沟通。
Tekun, Teliti & Terampil 勤勉,细心,有技巧: Murid yang cekap dan berdaya saing dalam melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab dan bersungguh-sungguh. 有能力与责任完成赋予的课业。
Eksplorasi 探索:Menyediakan murid yang lengkap dan berpengetahuan hasil dari penerokaan jasmani, emosi, rohani dan intelektual yang seimbang. 塑造愿意透过探索,全面学习以及身心灵平衡的学生。
Rasional 理性: Melengkapkan murid dengan kaedah berfikir secara rasional, kreatif dan kritis dalam membuat sesuatu keputusan yang bijak dan matang. 培训有理性、有创意、批判性,并作出明智的选择的学生。
Artikulasi 有表达能力: Melahirkan murid yang berketrampilan dari segi verbal dan sihat emosi selaras dengan keperluan pasaran masa hadapan. 塑造心灵平衡,以及有能力精确表达的学生,以便符合未来市场的需要。
Sekolahku SEJAHTERA
Verse:
Di sini bermula, mengenal dunia
Bersama guru tercinta
Seronok belajar, selamat sentiasa
Sekolahku SEJAHTERA
Pre-Chorus 1:
Kesihatan di utama, kebersihan di jaga
Sama perkasa etika, integriti di jiwa
Kita selami empati, bina kasih insani
Teguh jati diri, adab sopan hidup harmoni
Chorus:
Sekolahku SEJAHTERA
Sekolahku SEJAHTERA
Bangkitlah,
Generasi pewaris negara
Sekolahku SEJAHTERA
Sekolahku SEJAHTERA
Gemilanglah,
Malaysia di mata dunia
Post Chorus:
SEJAHTERA
Sekolahku SEJAHTERA
Ayuh kita jayakan bersama
Pre-Chorus 2:
Hidup mulia berjaya, terus tekun usaha
Teliti dalam bekerja, diri cekap terampil
Eksplorasi ilmu berguna, bertindak rasional
Mantapkan artikulasi, hujah penuh kualiti