03 April 2023

蚊虫滋扰 Gangguan Nyamuk di Kawasan Sekolah

蚊虫滋扰 Gangguan Nyamuk di Kawasan Sekolah

        圣美嘉华小上下目前被大量蚊虫滋扰,给老师们和孩子们带来一定的健康威胁。Kawasan sekolah kini alami gangguan nyamuk yang mengancam keselematan murid dan guru.

        然而,基于一些学生患有蚊油敏感如G6PD 而未能在课室经常喷洒蚊油。 Namun demikian, dengan keadaan beberapa orang murid yang sensitif seperti penyakit G6PD, semburan aerosol di dalam bilik darjah tidak dapat dijalankan.

        蚊香的应用也因为避免学生灼伤以及特殊病况的孩子而未能启用。Penggunaan lingkaran nyamuk juga tidak boleh dilakukan kerana faktor keselamatan dan keadaan G6PD sesetengah murid. 

        一直以来,校方尽量在早上学生进班之前开启风扇喷射蚊油。之前电器公会报效的灭蚊灯也是在开启课室门后即开启直至学生们进班为止。Selama ini, pihak sekolah memastikan semburan nyamuk dibuat hanya sebelum murid masuk ke kelas. Kipas kelas juga dibuka untuk aliran udara yang lebih baik. Beberapa lampu penghapus nyamuk juga dipasang dalam kelas sehingga murid masuk ke dalam kelas.

        校方今日已添购数把电蚊拍置放在课室中方便老师使用。Beberapa batang raket penghapus nyamuk telah dibeli hari ini dan akan ditempatkan dalam kelas untuk diguna guru.

        无论如何,校长今早在周会也说明,允许孩子们穿上长裤前来学校。Apa pun, Guru Besar telah pun menyatakan bahawa murid dibenarkan untuk memakai seluar panjang datang ke sekolah. 

        另外,校方也吁请家长在送孩子到校前以为孩子们涂抹防蚊膏。Bagi murid yang tiada masalah kesihatan, ibubapa boleh sapukan krim cegah nyamuk sebelum datang sekolah.

        至于喷射蚊雾的安排,校方将继续与董事部与家教协会合作,作出最好的安排。Pihak sekolah komited dan akan terus bekerjasama dengan Lembaga Pengurus Sekolah dan Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) untuk mengatur langkah pencegahan yang seterusnya. 

基于各种限制的情况下,校方也欢迎孩子们、家长和监护人们提供更好的灭蚊/防蚊方法。Pihak sekolah juga mengalu-alukan sebarang cadangan untuk tingkatkan keberkesanan menghapus dan mencegah nyamuk.

欢迎电邮 Sebarang cadangan sila emel: abc2120@moe.edu.my

谢谢 Terima kasih.

No comments:

Post a Comment