10 August 2012

你还记得他们吗?Do you still remember them?

Binatang Kesayangan Saya
 
作者姓名:Choi Wan Yi   作者班级:4A
 
  Saya mempunyai seekor binatang kesayangan iaitu seekor kucing. Namanya Si Tompok. Bulunya sangat cantik dan bertoompok-tompok. Bulunya berwarna hitam dan putih. Ekornya juga panjang. Si Tompok ialah seekor kucing jantan.

  Kucing saya, Si Tompok sangat baik. Ia tidak pernah mengganggu kami sekeluarga ketika kami makan ataupun semasa bekerja. Pada waktu malam, Si Tompok tidur di tepi katil saya.
Si Tompojk merupakan penjaga rumah yang pandai. Semua tikus takut semenjak Si Tompok berada di rumah saya. Semenjak Si Tompok berada di rumah saya, tidak kelihatan seekor tikus pun di dalam rumah saya.

  Kami semua sayang kepada Si Tompok. Kami memberinya makan ikan dan minum susu pada setiap hari. Semasa saya pulang dari sekolah, saya akan bermain dengannya. Si Tompok sangat manja dengan kami sekeluarga. Saya tidak lagi berasa kesunyian semenjak Si Tompok tinggal bersama kami.

Choi Wan Yi
Tahun 4A
Kebakaran
 
作者姓名:Liew Jia Qing   作者班级:4A
 
    Pada suatu malam yang lalu, saya dan keluarga sedang menonton televisyen di ruang tamu. Tiba-tiba, saya dan keluarga terdengar jeritan meminta tolong. "Tolong! Tolong! Api! Api!"

    Kami segera keluar dari rumah untuk melihat apa yang sedang berlaku. Kami mendapati rumah jiran yang tidak jauh dari rumah kami sudah dijilat api.A Rupa-rupanya itu ialah rumah Pak Husni. Kami berasa terkejut dan bimbang kalau-kalau api itu akan turut membakar rumah kami. Bapa  
    
    menyuruh saya menelefon pihak bomba dengan segera. Abang pula berkejar ke tempat kejadian untuk memberikan bantuan kepada jiran kami, Pak Husni.
Lebih kurang lima belas minit kemudian, pihak bomba pun sampai. Ahli-ahli bomba bertungkus-lumus memadamkan api yang marak.

    Nasib Pak Husni sungguh baik. Rumahnya sudah diselamatkan kecuali bahagian dapurnya sahaja yang terbakar. Pak Husni mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang telah sudi membantunya.

Liew Jia Qing Tahun 4A 
 
我最喜欢的运动
 
作者姓名:张佳绮   作者班级:6年级
 
在众多的运动中,我最喜欢的是游泳。记得三年前,爸爸在我的恳求之下,让我参加了游泳班。游泳是一种很好的运动,它可以锻炼手臂、心脏、腿等部位的肌肉。游泳也是一种全身的运动,它可以让我们松懈紧张的精神。

  每个星期六早上,爸爸带我去游泳池学游泳。上游泳班时,教练耐心地教我。他由最基本的游泳方式开始,然后渐渐的教我高难度的动作。在短短的四个月,我学会了蛙式、自由式和跳水等技能。家人和教练都赞我学得快。

  有一次学校举办游泳比赛,我报名参加。成绩公布时,我居然得了冠军,这个奖让我惊喜万分。

  我喜欢游泳,因为它不但锻炼我的身体,也让我结交了许多朋友。我希望有一天能当上游泳教练,让更多的人喜欢这种运动。
响应环保活动
 
作者姓名:谢雪君   作者班级:6 年级
 
上个星期一,黄老师在课堂上讲解有关保护地球的活动,例如:保护环境、回收旧报纸、再循环铝罐、种植树木等等。当老师在讲解时,同学们都很用心地聆听,也很积极地发问问题。

  回到家以后,我就把家里所有的旧报纸整理好,重叠起来并绑好。妹妹也觉得这项活动很有意义,她把家里的空瓶子收集起来,装进塑料袋里。我们也把家里的废纸、旧作业收集在一起。当回收旧报纸的客货车经过我们家时,爸爸便叫它停下来,我们把所收集的物品卖给回收人员。工人把钱交给我们,我和妹妹把得到的钱储蓄起来。如果我们继续收集这些可再循环的东西,我们的钱就会积少成多了。

  为了响应环保活动,我们一家人也一起美化我们的院子。我和爸爸在空地上栽种美丽的花儿,妹妹和妈妈则把园地打扫干净。一番努力过后,我们有了一个美丽的家园。

  爱护我们的地球,环境绿一绿,生活不忧虑。 

No comments:

Post a Comment